Två veckor i rad har vi haft robotprogrammering med 3:orna. Vi använde oss av de LEGO Mindstorms-robotar som vi har på skolan.
Vi började varje lektion med att prata om vad en robot är, hur de kan se ut och vad de kan göra. Vi tittade även på lite inspirationsvideor för att se lite häftiga robotar, bland annat av företaget Boston Dynamics och den coola uppfinnardrottningen Simone Giertz.
Första lektionen utforskade vi vad en LEGO-robot kan göra. Vi använde oss av robotar med två hjul och en stödkula och fick dem att åka runt i rummet på olika sätt. Robotarna kunde också göra olika ljud och visa känslouttryck. Innan lektionen var slut programmerade alla ett eget djur som kunde gå runt, göra läten och visa uttryck.
Andra lektionen värmde vi upp med att få robotarna att åka i olika geometriska former, som fyrkant, triangel och cirkel. Efter det gick vi på något häftigt: sensorer. Sensorer kan få roboten att reagera på saker i dess omgivning. Vi använde oss först av en trycksensor för att skapa en robothund som skäller och åker runt när sensorn trycks in. Sensorn kopplade vi in med en lång sladd in i roboten som blev som ett koppel.
Sist av allt hann vi även testa att använda ultraljudssensorn som gör att roboten kan känna av hur långt det är till föremål som står framför sensorn. Sensorn fungerar så att den skickar ut ett ljud som vi människor inte kan höra och mäter sedan hur lång tid det tar för ljudet att studsa tillbaka. Med hjälp av det kan den med en matematisk formel räkna ut hur långt det är till saken som ljudet studsade mot. Eleverna använde ultraljudssensorn för att programmera vakthundar som skällde när någon kom för nära och några programmerade även en robot som kunde åka runt i rummet samtidigt som den hela tiden undvek hinder.
Två väldigt roliga programmeringspass!