Under temaarbetet med livets utveckling i början av vårterminen så testade vi ett spel som handlar om just livets utveckling. Vi spelade Spore, ett spel där du som spelare får vara med i utvecklingen av Livet genom att utveckla din egen livsform. Från begynnelsen i vattnet där de första enkla organismerna levde till de första landlevande djuren och vidare bildning av samhällen och civilisationer. I spelet får du utveckla förmågorna och utseendet hos din organism och du kan göra fler grejer desto fler DNA-poäng du har.
Här kanske många som vet mer om livets utveckling reagerar: Det finns faktiskt inget som heter DNA-poäng i verkligheten. Och det stämmer, Spore har många delar som inte fungerar som det gjorde i verkligheten: livsformerna fick inte DNA-poäng genom t.ex. att äta annat liv. Spore fick det också att framstå som att det var en och samma individ och några fåtal barn som utvecklades, i själva verket var det väldigt många generationer av föräldrar och barn i livets utveckling.
Är det då dåligt att spela ett sådant här spel? Eleverna som testade tycker inte det och de lärde sig om huvuddragen i livets utveckling och fick även resonera om på vilka sätt spelet stämde överens med verkligheten eller inte.
Vi avslutade också med lite 3D-printning där vi tog en livsform från dinosaurietiden som en elev skapat i Spore och skrev ut den på 3D-skrivaren.
Vill du veta mer om hur livets utveckling gick till och hur det går till när en enskild individ utvecklas? Kolla den här filmen!