Dataspel, villkor och variabler

Vi har under våren haft en serie med lektioner med årskurs 4. Vi gick igenom två väldigt viktiga begrepp i programmering: villkor och variabler.

Vi övade först på dessa två nya saker vi lärt oss i code.org. Sedan när vi var redo så fick eleverna bygga spel i Scratch med hjälp av sina nya kunskaper. T.ex. ett spel där en katt lagar en ost och får poäng varje gång den fångar osten.

Vill du veta mer om villkor och variabler skriver vi lite kort om dem här nedanför:

Vad är ett villkor? Något som kan vara uppfyllt eller inte uppfyllt, sant eller falskt. T.ex. kan ett villkor för att få lördagsgodis vara att ett barn har städat sitt rum. Om villkoret är uppfyllt så får barnet godis, om inte så blir det utan. Villkor används i programmering för att göra många olika saker, bland annat ge poäng när bollen korsar mållinjen i ett fotbollsspel. Villkoret är då att bollen korsar mållinjen. Om villkoret uppfylls får laget som gjorde mål poäng, om inte så får de ingen poäng.

Variabler använder datorn för att minnas saker. I fotbollsexemplet ovan så måste datorn minnas de båda lagens poängställningar för att spelet ska fungera ordentligt. Om man inte programmerar datorn att minnas poängen så kommer den hela tiden att glömma vad ställningen är. Då använder man som programmerare en variabel för att komma ihåg ena lagets poäng och en annan variabel för att komma ihåg andra lagets poäng. Variablerna är små delar i datorns minne.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *