Minecraftvideo med OBS Studio

Inför tillfället då vi fick besök av två tjejer som visade Star Stable för de vuxna så förberedde en annan elev också en video som skulle visa Minecraft för de som inte sett det förut. Eleven fick fundera på hur han skulle lägga upp en video för att kort visa Minecraft. Målgruppen var de vuxna på skolan och såna som inte vet så mycket om Minecraft. Han fick berätta om sin plan innan han började spela in.

För att spela in videon använde vi gratisverktyget OBS Studio. Programmet är väldigt populärt bland de som livesänder video från när de spelar datorspel. Det kan också användas för att spela in video från annat som sker på en datorskärm, som en guide i hur man använder ett visst program.

Redovisning av Star Stable

Två tjejer från 3:an var vänliga nog att komma förbi en lärarworkshop för att visa upp spelet Star Stable, vilket många av barnen på skolan spelar eller har spelat. Det ger lärarna en inblick i vad barnen tycker är roligt och vad det är för spel som barnen spelar.

Namn är bortklippta ur videon med hjälp av videoredigeringsprogrammet Shotcut.

Generatorer och vattenhjul

Vi lärde oss förut om elektricitet och generatorer när vi spelade Factorio. Senaste veckan har vi klurat på hur vi kan bygga vår egen generator. Vi bestämde oss för att utforska vattenkraft. På något sätt behövde vi få en magnet att snurra i en spole för att skapa elektricitet. Det som skulle få magneten att snurra var ett vattenhjul. Så vi började med att designa ett vattenhjul i TinkerCAD.

Den här uppgiften kom vi inte hela vägen med, men vi lyckades bygga ett vattenhjul med rörliga delar! Just rörliga delar var en av de klurigaste problemen. Hur skulle vi printa något där vissa delar skulle stå stilla (stöden) och andra skulle röra på sig (vattenhjulet). Nedan ser ni en kort video av resultatet.

Vandrande robot med servomotorer och microbit

I tekniken med en av våra elever har vi nyligen arbetat med servomotorer. En servomotor är en motor som kan vrida sig själv till olika positioner mellan 0 och 180 grader. Hur den vrider sig styrs med programmering. Eleven fick en introduktion till servomotorer och sedan en uppgift att formulera ett projekt kring två stycken servon.

Projektet blev den första vandrande roboten som gjorts på skolan. Eleven använde servomotorerna som ben och fick roboten att gå framåt genom att röra på benen.

Som en del i arbetet blev vi tvugna att gå igenom vad friktion är. Det lär man sig i ämnet fysik. För att roboten skulle fungera som tänkt behövde det finnas friktion mellan robotens ben och bordet den gick på för att den skulle ta sig framåt.

Efter byggande, programmering och test av benmaterial för att hitta bra friktion så fick vi fram en bra vandrande robot!

Ett test när den nästan var färdig

Husbygge med stil

Som en del i tekniken med lite inslag av bild så har vi med en elev haft en uppgift med husbygge i Minecraft. Just husbyggen är något vanligt förekommande i Minecraft, men den här gången hade eleven några krav på sig: Huset måste vara byggt inspirerat av en tydlig arkitektonisk stil och huset måste byggas så att det blir en stabil konstruktion som skulle fungera i verkligheten. När huset var färdigt skulle eleven sedan presentera det för en vuxen och berätta om vilken stil huset hade och hur eleven gjort sina konstruktionsval.

Resultatet blev ett hus i timmerhusstil. Huset var väldigt symmetriskt byggt och tilltalande, med en bra uttänkt rumsplanering. Materialval och hur det var byggt var även väl uttänkt och skulle fungerat bra i verkligheten!

Programmeringsskattjakt i F-klass

Andreas var på besök i F-klass häromveckan för att ha lite unplugged-programmering där. Det finns många barn som gillar programmering i F-klass. Vi gjorde en skattjaktslek! Barnen fick gömma en skatt och sedan skriva instruktioner för att programmera Andreas att gå och hitta skatten. Som instruktioner ritade de bilder eller pilar som visade vad Andreas skulle göra. Det var väldigt kul. Ibland gick Andreas in i ett bord eller fastnade i en hylla när instruktionerna inte blev helt rätt. Till slut lyckades alla barn ta fram instruktioner som lyckades. Då hittade de ett nytt gömställe och så fortsatte vi, det var så kul!

Microbit med 6orna

Vi har haft lite microbit med årskurs 6. Microbits har 25st lampor på framsidan som tillsammans blir en skärm. För att se hur riktiga skärmar fungerar så tittade vi på en video från Slow mo guys som visar på nära håll hur TV- och datorskärmar fungerar.

Med 25 lampor kan man kanske inte göra lika mycket som med de ca 1 000 000 pixlar som en skärm har. Vi utforskade vad man kunde rita för bilder och även hur man kunde sätta ihop flera bilder till animationer. Elever som blev snabbt färdiga utforskade också andra delar av microbiten, en elev testade att bygga en kompass. Alla fick också testa på att följa några uppgifter som finns på microbits hemsida för att lära sig mer programmering.

Gående microbitrobot

Oftast när vi programmerat med robotar så har vi använt robotar som rullar på hjul eftersom de är lättare att kontrollera. Men det finns många fler typer av så!

En typ av robot är en som går på ben, som vi människor. Vi gjorde ett försök att bygga en sådan i samband med att vi lärde oss om hur microbits och servomotorer fungerar. En vanlig elmotor har en axel som snurrar runt, runt, men en servomotor är annorlunda. En servo motor kan vrida sig mellan 0 till 180 grader och hur den vrider sig kan vi styra genom programmering, denna gång då programmering på en microbit. Servomotorn kopplas in till microbiten med tre kablar: en för ström, en för styrningen av motorn och en för jord. Efter att ha experimenterat med att bara styra en motor gick vi vidare med att bygga ihop en robot med två motorer och då också två ben.

Vi lärde oss flera saker under bygget. En sak var att det finns något som heter friktion, som är ett mått inom fysiken för hur väl olika saker glider mot varandra. Låg friktion betyder att det glider bra, som skridskor på is. Hög friktion betyder att det glider dåligt, som dina gympaskor på gympasalsgolvet. Vi upptäckte att för att robotens ben skulle kunna dra sig fram över bordet behöver det vara hög friktion mellan bordet och benen, så att de får grepp.

En annan sak vi lärde oss var att de servomotorer vi hade inte fungerade jättebra om de fick ström direkt från microbiten. Motorn skakade jättemycket då. Vi testade att koppla motorerna till en USB-laddare istället, vilket fungerade bättre. Nackdelen är att då krävs ett eluttag, så på sikt får vi hitta ett passande batteri istället.

Lektioner med code.org

Code.org är en sida som vi skrivit om förut. De har väldigt mycket bra material för att lära sig att programmera. Vi har förut använt mindre programmeringsspel som finns i deras Hour of Code. Förutom de spelen så har de också hela kurser i programmering för grundskolan där eleverna kan själva jobba med programmering och göra uppgifter i egen takt.

Vi testade deras Kurs 2 med vår årskurs 2 under några lektioner. Lektionerna handlade om olika delar i programmering. Vårt upplägg var att först prata och diskutera programmering. Sedan gjorde vi vad som brukar kallas unplugged-programmering, programmering utan dator. Ofta fick de programmera sig själva eller läraren. Huvuddelen av lektionen kom sen där eleverna fick träna på det vi gått igenom i egen takt i code.orgs lektionsmaterial i Kurs 2.

Eleverna fick egna konton så att de kunde öva själva och behålla vad de gjort till senare tillfällen.

Ny skärmaskin

Vi har fått en jättehäftig ny skärmaskin till skolan som kan skära i alla möjliga (tunna) material. Vad den skär styrs från en dator och det ska bli spännande att utforska vad vi kan göra med den. Första  saken vi skapade var att skära ut texten Error 404 i papper. Ni kanske sett den texten förut och känner igen den? Error 404 är felmeddelandet som visas när vi försöker komma åt en sida som inte finns i vår webbläsare.