Tidslinjer och dataspel

Tidslinjer är något man ofta brukar använda sig av i historia för att visa olika händelser i tiden. Vi har testat att göra tidslinjer för spelhistoria. Många elever besitter djupa kunskaper om olika spel och deras spelbolags historia. Den här veckan har vi jobbat med en elev att uttrycka den kunskapen i en tidslinje. Eleven har haft svårt att hitta motivation för historia som ämne och på det här sättet hoppas vi kan vara ett steg mot ett större intresse för historia.

Prylar!

När höstterminen nu börjar har skolan fått in några roliga nya teknikprylar. Vi har nu en drönare som kan flyga och filma. Vi har en systemkamera med en bra mikrofon så att eleverna kan spela in filmer av bra kvalitet och fotografera. För våra musikintresserade har vi även nu en inspelningsmikrofon som de kan spela in låtar med. Och inte nog med det så har vi nu en Go Pro som vi kan ta med på de olika hajkerna som eleverna på högstadiet gör varje år.

Det blir en spännande höst med alla dessa nya prylar!

Google Sketchup på skolan

Upptäckte nyligen att Google Sketchup blivit en del av de appar vi kan använda på Google-plattformen. Sketchup är ännu ett 3D-modelleringsprogram som fungerar lite annorlunda än både Tinkercad och Sculptris. Det kan se lite svårt ut i början, men det är ganska lätt att komma igång med en hjälpvideo. Ett användningsområde för Sketchup är att rita rum och byggnader (du kan bli en arkitekt!), vilket jag tänker att vi ska göra kommande termin. För att testa på ritade jag upp ett hörn av vårt teknikrum tillsammans med de nya skåpen vi ska få dit för att se om de passar. Resultatet ses här (kan endast ses om du har Sketchup for Schools). Det var roligt arbete!

 

Sculptris – visa upp dina skapelser!

Vill du visa upp det du gjort i Sculptris för andra? Det finns olika webbsidor där du kan ladda upp din modell och sedan dela en länk till andra så kan de kolla på modellen i olika vinklar. En sådan sida är Sketchfab där du kan skapa ett konto och sedan ladda upp 3D-modeller så finns de tillgängliga på Internet. Du kan också använda modeller du skapat i Sculptris i t.ex. Roblox Studio som en mesh-del.

 

Sculptris – färgläggning och trianglar

I Scultpris kan du färglägga modeller som du skulpterat eller som du hittat på internet. För att göra det trycker du på knappen Paint i programmet. Du kan dock inte gå tillbaka till att skulptera när du väl börjat måla, så gör färdigt det först. Innan du börjar måla kan det också vara värt att kolla och försöka minska antalet trianglar som modellen består av. De flesta 3D-modeller brukar byggas upp av många olika små trianglar, fyrkanter eller andra polygoner. I Sculptris används just trianglar, men andra program kan använda andra former. För att se alla trianglar i din modell kan du trycka på knappen på vänster sida som ser ut som ett W (W står för wireframe). Du kan också se antalet trianglar längst ner till vänster.

Det går ofta att minska antalet trianglar ganska mycket utan att förstöra modellen. Du kan testa minska antalet trianglar själv genom att trycka på knappen som heter Reduce selected. Den knappen slår ihop trianglarna till större trianglar så att det blir färre kvar. Om du bara vill minska antalet trianglar i en del av modellen kan du använda Reduce brush och ”rita” bort trianglar.

Varför ska man då minska antalet trianglar? Det tar längre tid för datorn att göra saker med modellen, t.ex. att färglägga den, ju fler trianglar modellen har. Sedan om du ska använda din modell i ett annat program, t.ex. lägga in den som en karaktär i Roblox, så ställer det ibland krav på hur många trianglar modellen max får bestå av.

Nedan ser du en färglagd modell där vi minskade antalet trianglar med flera tusen innan vi började måla.

Plattformsspel i Gamemaker Studio

Ett annat av fördjupningsarbetena under terminsavslutning var skapandet av ett eget dataspel i programmet Gamemaker Studio. Eleven som gjorde arbetet fick, förutom att skapa själva spelet, planera hur arbetet skulle läggas upp, vad han behövde lära sig och hur det relaterade till skolans läromål.

Som guide hade eleven den här videoserien med bra instruktioner för hur man får till olika delar av spelet. Vilket även var bra träning i engelska!

Slutresultatet var ett plattformsspel med en spelare som ska ta sig genom två banor med svävande öar, med ljud och fint bildmaterial. Eftersom vi använde gratisversionen av Gamemaker så kunde vi inte lägga upp det spelbart på nätet, men lite bilder kan vi visa i alla fall. Vi ska se ifall vi kanske skaffar några skolversioner av Gamemaker till hösten.

Sculptris – ett program för digitalt skulpterande

Under den gångna våren har vi på högstadiet använt ett program som heter Sculptris. Det är ett gratis och väldigt bra program för att skapa häftiga 3D-figurer genom verktyg som liknar de som används när man skulpterar i verkligheten. Man kan både skapa former och färglägga dom i programmet. I bilden har vi använt det för att skapa människohuvuden och lärt oss om hur ett huvud egentligen ser ut. I temaarbetet om Livets utveckling har även vissa elever använt Sculptris för att skapa egna påhittade livsformer. Det är även väldigt roligt att bara leka runt i för att se vad man kan skapa för häftiga saker!

Vad är då skillnaden mellan det här programmet och andra 3D-modelleringsprogram vi använt, som Tinkercad? Man kan säga att det är lättare att skapa mer organiska former, alltså mer liknande livsformer, i Scultris jämfört med Tinkercad. I Tinkercad är det lätt att skapa exakta geometriska former och modifiera dem, som kuber, sfärer och pyramider, medan det i Sculptris är lättare att skapa mjukare och mer komplicerade former, som ett människohuvud eller en dinosaurie.

Vill du lära dig Sculptris? Det finns en otrolig mängd vägledningar på Youtube hur du gör, t.ex. denna. Värt att tänka på är att Sculptris inte fungerar på Chromebooks, utan måste installeras på en Mac eller PC. Det finns en webbapp som har liknande funktion, men den har vi inte tyckt fungerar tillräckligt bra, men värd att testa om du endast har en Chromebook https://stephaneginier.com/sculptgl/

 

Arduino robotbil

Som skrivits tidigare i bloggen så har skolan i slutet av varje termin fördjupningsarbeten för de äldre eleverna där de får själva välja ett arbete att jobba med och även vilka läromål de jobbar mot genom arbetet.

En häftig teknisk pryl som Edvin i klass 7 byggde under sitt arbete var en robotbil. För det använde han en Arduino och lite andra komponenter som likströmsmotorer, en servomotor, transistorer, breadboards, med mera. I stort fungerar det så att man bygger ihop en ram till bilen och sätter sedan på motorer med hjul kopplade till motorerna. I detta fall fanns även en servomotor som kunde vrida på hjulen vid svängar. Sedan kopplar man in motorerna till en arduino, bra är då att göra det via en transistor eller en H-brygga. Man behöver ett batteri som kan ge ström till Arduinon och motorerna. Sedan programmerar du arduinon att starta och stoppa motorerna så att den kör som du vill. Kanske var en lite väl snabb förklaring? Det finns massor med guider på Youtube och Instructables på hur du gör mer i detalj. Här är ett exempel.

Tanken var att lägga till någon slags fjärrstyrning med Bluetooth eller IR, men det hann vi inte få att fungera. Men vi fick en självkörande bil som kan köra och svänga, byggd från grunden.

Lärdomar:

  1. Man får vara försiktig när man löder så att man inte råkar smälta något som inte ska smältas. Försök att hålla lödpennan i kontakt med det du ska löda en kort tid.
  2. Limpistol är bra för vissa saker, men det blir inte jättestabilt alltid när man använder det för att fästa två delar i varandra.

Trådspel Microbit

Förra årets nior fick som sista teknikarbete bygga ett så kallat trådspel (se inlägg från förra året i maj). Eftersom det projektet var kul och de fick testa på att programmera elektronik så ville vi även i år göra det med niorna. Förra året använde vi mikrokontrollern Arduino, men den kan vara lite svår att komma igång med och förstå. Den här gången testade vi istället att göra samma spel, men med BBC Micro:Bit, vilket gjorde att eleverna kunde använda blockprogrammering. Men, bara för att det är blockprogrammering betyder inte att det kan bli lite klurigt.

Eleverna behövde följa olika mindre kopplingsscheman för att koppla in tråden och ringen till microbiten. När de gjort det fick de koda själva spelet, alltså när tråden nuddar ringen så förlorar man (eller förlorar ett liv om man har flera försök på sig). Sedan fick de koppla in olika tillbehör för att göra sina spel unika, till exempel små högtalare så att de kunde ha ljud till sina spel.

Tidigare har det ingått att visa upp spelen för förskoleklassen, men tyvärr hanns det inte med i år.

Trögkrypare i Sculptris

Vi har tidigare skrivit om programmet Sculptris. En sak som kan underlätta när man ska avbilda något man tycker om är att lägga in en referensbild som bakgrund. Du ställer in det i Options i programmet. I bilderna nedan ser ni referensbilden i bakgrunden och framför det en 3D-modell vi gjort baserad på bilden.