Under den gångna våren har vi på högstadiet använt ett program som heter Sculptris. Det är ett gratis och väldigt bra program för att skapa häftiga 3D-figurer genom verktyg som liknar de som används när man skulpterar i verkligheten. Man kan både skapa former och färglägga dom i programmet. I bilden har vi använt det för att skapa människohuvuden och lärt oss om hur ett huvud egentligen ser ut. I temaarbetet om Livets utveckling har även vissa elever använt Sculptris för att skapa egna påhittade livsformer. Det är även väldigt roligt att bara leka runt i för att se vad man kan skapa för häftiga saker!
Vad är då skillnaden mellan det här programmet och andra 3D-modelleringsprogram vi använt, som Tinkercad? Man kan säga att det är lättare att skapa mer organiska former, alltså mer liknande livsformer, i Scultris jämfört med Tinkercad. I Tinkercad är det lätt att skapa exakta geometriska former och modifiera dem, som kuber, sfärer och pyramider, medan det i Sculptris är lättare att skapa mjukare och mer komplicerade former, som ett människohuvud eller en dinosaurie.
Vill du lära dig Sculptris? Det finns en otrolig mängd vägledningar på Youtube hur du gör, t.ex. denna. Värt att tänka på är att Sculptris inte fungerar på Chromebooks, utan måste installeras på en Mac eller PC. Det finns en webbapp som har liknande funktion, men den har vi inte tyckt fungerar tillräckligt bra, men värd att testa om du endast har en Chromebook https://stephaneginier.com/sculptgl/