Vi skrev tidigare ett inlägg om hur vi använder spelets värld för att göra matematikuppgifter. Vi har nu utökat det till andra ämnen också. Fysik och dataspel är två saker som är tätt sammankopplade och vi har testat att använda spelets värld i fysiken. Vi lär oss om fysik för att bli bättre på att bygga spel!
I dataspel så rör man sig oftast genom en eller flera olika världar. Ibland kör man bil, ibland springer man, ibland flyger man. Hur saker rör sig i verkligheten är en del av fysikens rörelselära och de som jobbar med att skapa dataspel har ofta goda kunskaper om rörelselära och hur saker rör sig.
I skolan med några elever använder vi det för att skapa intressanta uppgifter. Ett exempel är gravitationskraften: när något faller mot marken så faller det inte med samma hastighet hela tiden, utan hastigheten ökar. Vet man det, då kan man göra mer realiska hopp och fall i spelen man skapar. När vi gjort uppgifter har vi också testat hur det vi lärt oss i fysiken kan användas i programmering.