Precis innan terminen avslutades så visade niorna upp sina kreationer som de började skapa för några veckor sedan. Många väldigt snygga spel och mycket kreativitet!
Straffläggning med robotar
I veckan hade vi en aktivitetsdag med 4orna och 5orna där de fick göra olika aktiviteter med både bangolf och kajak, men också med LEGO-robotar. Robotdelen av dagen bestod dels av att bygga och programmera robotar med slutmålet att tävla i straffläggning.
Tävlingen var en turnering där varje match bestod av två lag som möttes i straffläggning. Lagen fick lägga tre straffar var och robotarna hade två roller/program, ett för målvakt och ett för straffläggare. Laget som fick flest mål vann matchen. Vid oavgjort fick lagen lägga en straff var utan målvakt och den som fick in bollen i mål på snabbast tid vann.
Det blev många spännande matcher och väldigt snygga och välfungerande robotar!
Bygga kyrkor i minecraft
Hej!
I religionen har tvåorna fått chansen att bygga kyrkor i minecraft. Vi använde då iPads med Minecraft PE och eleverna arbetade två och två i enskilda världar. Eleverna fick prata om hur kyrkan skulle se ut och vad den skulle innehålla och de turades om att bygga så att det blev rättvist. Inspiration kunde de ta från bilder på riktiga kyrkor och det som de lärt sig i religionskunskapen. Vi har tyvärr inga bilder från det, men kyrkorna blev fina och innehållsrika. Ett tips till dig som ska bygga en egen kyrka är att inte börja bygga en för stor kyrka, då kan det ta väldigt lång tid att göra färdigt den!
/Andreas
Bluebotgeografi med 2orna och 3orna
Hej
En av den första typen av robotar som en elev kan stöta på i skolan är robotar som Bluebots eller Beebots. Dessa robotar är väldigt lätta att använda och ett bra sätt att komma igång med programmering! Robotarna har knappar på ryggen som säger åt den vad den ska göra, t.ex. åka rakt fram eller svänga. Robotprogrammerarens uppgift är att trycka på knapparna rätt antal gånger i rätt ordning och på så vis ge instruktioner. När programmeraren trycker på kör så gör roboten det den blivit tillsagd i precis den ordningen som man har tryckt. För att roboten ska hamna på rätt ställe kräver att man har tänkt till innan vilka instruktioner som krävs.
Vad både 2orna och 3orna fick göra var att använda Bluebots för att åka till olika ställen på en stor världskarta. Gruppen fick först skriva ner på papper så många ställen de kunde komma på och lägga i en burk. Sedan fick de dra lappar från burken och försöka hinna med så många platser som möjligt.
LEGO och 3D-printing med 1orna
I tisdags förra veckan hade vi Fredrik på skolan som ledde en liten teknikverkstad med några från första klass. Eleverna fick välja mellan att antingen bygga en LEGO-robot som Fredrik har designat själv eller att testa på att designa i 3D och printa. Det var full fart hela tiden och det byggdes och 3D-modellerades frenetiskt. Senare på fritids så följde många av eleverna med till teknikrummet igen för att bygga mer och programmera.
Programmet vi använde för 3D-modelleringen var Tinkercad.
Eleverna och robotar dansar:
Fidgetspinners!
3D-printning ger möjlighet att skapa väldigt många olika former och ting och det är mycket fantasin som sätter gränserna. Ibland kan möjligheterna vara så många att man inte vet vad man ska printa. Några elever kom dock på att de kan skriva ut något som är väldigt inne just nu: fidgetspinners! Ryktet om att några elever skrivit ut en fidgetspinner spred sig snabbt över skolan och många ville testa själva. Vissa tittade runt på nätet efter fidgetspinners som andra redan designat, via sidan Thingiverse. Andra ville eller fick som utmaning att designa en helt själva och det gjorde de i Tinkercad.
Roligt när tekniken kan producera saker som eleverna tycker är häftiga!
Ettorna skapar i Minecraft
När årskurs ett i torsdags fick välja att fördjupa sig i valfritt område valde många att arbeta med Minecraft. Uppgiften var att bygga drömskolan. Det var fullt fokus i två timmar och viljan att fortsätta även längre var stark. Även lärarna fick sig en introduktion till att bygga i Minecraft av otroligt taggade elever!
Trådspel i Arduino med 9orna
Niorna har precis dragit i gång med ett klassiskt teknikprojekt, Trådspelet. Spelet går ut på att föra en metallring genom en trådbana utan att nudda ringen mot tråden. Om tråden nuddar ringen tänds en lampa och spelet är förlorat, för att börja om trycks en strömbrytare in och lampan slocknar. Traditionellt har niorna byggt spelet med analoga komponenter, vilket de även gjort detta år. Vad som är nytt i år är att eleverna sedan får bygga trådspelet, samt modifiera det, digitalt med en arduino som genom kod styr spellogiken. Slutmålet är att visa upp och demonstrera spelet för en väldigt tuff jury: förskoleklassen!
Lärarworkshop i programmering
Hej!
Igår körde vi en workshop med personalen där vi fortsatte lära oss om programmering och digitalisering. Vi började med en liten tillbakablick över veckorna som gått. I klasserna 1-5 har vi hållit på med programmering med Scratch, ScratchJr och LEGO-robotar. Samtidigt har sjuorna precis dragit igång med ett projekt att skapa musikvideor i Scratch. Sedan så läste vi tillsammans en artikel om digital röstkloning och pratade sedan om vad det kan innebära för framtiden.
Efter det var det dags att dyka ner i lite programmeringsteori och efterföljande praktik. Vi gick igenom vad en variabel är, hur datorn har ett minne och hur datorn kan lagra siffror. Med hjälp av den kunskapen lärde vi oss också ett trick: hur man kan räkna till 1023 med fingrarna på två händer. Vi gick sedan vidare med vår nyvunna kunskap om variabler för att undersöka hur snabb en dator är. Vi gjorde detta i Scratch med hjälp av en variabel och timer-blocket. Som sista del i teorin lärde vi oss också om om-blocket, som vi t.ex. kan använda tillsammans med variabler för att skapa poäng system när vi gör dataspel. Avslutningsvis körde vi lite övningar i debugging i Scratch för att få lite praktik.
/Andreas